Andra chansen i Örebro. Foto: Fredrik Sandberg/Scanpix.

Andra chansen kostade miljoner

Kostnaderna för Melodifestivalen i Örebro stannar inte vid de 1,2 miljoner som Örebro kommun la ut. Det kommunala bolaget Örebroporten har också lagt miljoner på evenemanget. Enbart marknadsföringen har vi lagt en miljon kronor på, berättar Örebroportens VD Per Cardesjö.

-Det är läktare, kök och loger som behövs för att klara ett sådant stort evenemang, säger Per Cardesjö.

Dessutom var det kommunala bolaget tvungna att komplettera med stålbalkar i taket på Conventum för att klara evenemanget till en kostnad av 1,5 miljoner.Sammanlagt alltså 2,5 miljoner kronor.

Per Caredsjö berättar att när en kommun blir tillfrågad om att få hålla Melodifestivalen är det inte många som frågar om kostnaderna. De visar sig först när SVT´s kravlista blir tydlig.

-Det är så enormt stort nu att det är bara att välja att hänga med på det, säger Per Cardesjö.

Idag är han trött på kritik och frågorna kring kostnaderna.

-Jag tycker vi har gjort ett bra jobb och jag är stolt över att vi klarat det så bra, säger han.

Och Per Cardesjö menar att det är väl investerade pengar.

Han hoppas på att Conventum nu ska locka till sig flera stora artister i kölvattnet efter Melodifestivalen.

Till skillnad från nöjesprofilen Peter Flack, som menar att marknadsvärdet för Örebro är lika med noll.

- Det är ovärdigt för Örebro att så blåögt gå på det här fjäsket, säger Peter Flack.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".