Nya problem kring Telias kabel

Problemen kring Telias fiberkabel i länet forsätter. Trots löften från Telia går det inte att göra rot-avdrag för installationen, och då har några kunder kompenserats för det medan andra fått ingenting

Det är kunder i Hällefors som under ett möte i Folkets hus i december 2008 fått informaiton om möjligheten till att göra rot-avdrag efter fiberanslutning. Ett avdrag som man inte kan göra.

Nu visar det sig att vissa av kunderna har fått kompensation från Telia som ersättning för den uteblivet möjligheten till att göra Rot-avdrag. Samtidigt har andra inte fått någonting.

Tidigare har vi rapporterat om hur kunder som beställt tjänsten fått vänta jättelänge, vissa i över två år, på att få kabeln framgrävd och installerad. Andra har fått klara sig utan tv och telefon i många dagar för att den beställda tjänsten inte fungerat.

Nu känner sig alltså flera av företagets kunder i Hällefors sig lurade - på rot-avdraget. Ett löfte som bland annat Lennart Allansson fick vid ett informationsmöte i Hällefors Folkets hus.

- Mannen sa att man skulle kunna göra avdrag på mellan 1600 och 1800 kronor, säger han.

Efter första kontakten med företaget fick han ett annat besked. Men då han inte gav sig utan hörde av sig igen fick han kompensation.

- Jag sa att jag skulle blanda in tv och då erbjöd de mig 800 kronor. Jag sa att hon visade en god förhandlingsvilja och tackade ja.

Men för Uno Rehn som bara bor ett stenkast längre bort i samma område fick ett helt annat svar när han ringde kundtjänst.

- Jag skulle inte få någonting. Jag tycker att det är konstigt att vissa får ersättning medan andra får ingenting.

Om man söker efter rot-avdrag på Telias hemsida hittar man ett kryptiskt svar som säger att arbetstiden för nedgrävning av bredband under vissa förutsättningar ger rätt till skattereduktion - det så kallade rot-avdraget.

Men enligt företaget kan man inte göra rot-avdrag då fakturan inte innehåller specificerade uppgifter. Och kundernas påstående att någon sagt det på ett möte är inget som de vill kännas vid.

Istället säger Maria Hillborg på Telias presstjänst att det blivit fel då vissa kunder fått ersättning - egentligen skulle ingen fått någonting.

Andreas Ericson
andreas.b.ericsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista