Karlskoga

Kritiserad lärobok kvar i skolan

2:01 min

Trots att skolboken Förstagluttarna är hårt kritiserad finns den kvar i grundskolan.

– Mitt äldsta barn fick ju en annan läsebok under sin lågstadietid, men han var ju ensam i sin klass om att inte ha den boken. Och nu inför lågstadiestarten för mitt andra barn blev det så att boken byttes ut på hans skola, för jag tog den striden lokalt där, säger Tim Kvick.

För tre år sen debatterades läroboken Förstagluttarna livligt, bland annat togs frågan upp i programmet Rakt på Sak här på P4 Örebro. Föräldern Tim Kvick berättade då att tjejen i boken stod och speglade sig innan hon gick till skolan medan killen inte brydde sig om sitt utseende.

I klassrummet var det killen som tog plats medan tjejen snällt räckte upp handen. Per Blom, som är verksamhetsansvarig för grundskolorna i Karlskoga kommun höll med om att det fanns brister i boken.

Så här lät det den 25 november 2008:

– Nu när vi har blivit uppmärksammade på de här frågorna försöker vi ta till oss detta och se över hur våra läroböcker ser ut ur ett genusperspektiv.

På frågan om det kunde bli tal om att ta bort boken så sa han att han inte utesluter det.

Men nu, nästan tre år senare, finns boken fortfarande kvar, säger Per Blom.

– Den informationen jag har är att den finns kvar på några ställen som en bok bland flera. Nu har också lärarna en annan medvetenhet kring frågan och man använder boken, i den mån den finns kvar, på ett annat sätt än tidigare.

Vad var sagt då, skulle den tas bort eller vad beslutade man?

– Vi tar inga beslut att ta bort böcker, utan det är en pedagogisk fråga vilka böcker som skolan använder, säger Per Blom, som är verksamhetsansvarig för grundskolorna i Karlskoga.

Bruno Rudström är kommunens jämställdhetsstrateg. Han menar att läroboken Förstagluttarna spikar fast normer när det gäller könsroller, och gör barnen mer ofria.

– Det finns ett exempel att tjejen förstod ingen matte, men hon fick hjälp av sin killkompis. Det förstärker ju bilden att tjejer inte hör hemma i matten, och det gör de ju inte när man tittar på vilka som läser vidare på tekniska högskolor. Det är ju just det vi vill när vi jobbar med de här frågorna, att man inte ska fastna i normen utan kunna göra friare val som individer.