1 av 3
Malena Bryngelsson bor intill Änggatan och hon tycker att förslaget att öppna gatan för biltrafik är galen. Foto:Ulrika LIndahl/Sveriges Radio Örebro
2 av 3
Änggatan i Örebro kan förvandlas från gång- och cykelväg till bilväg. Foto:Ulrika LIndahl/Sveriges Radio Örebro
3 av 3
De här gatorna kan de ledande politikerna tänka sig att öppna för biltrafik. Foto:Örebro kommun

Protestmöte ikväll mot planerna på biltrafik på Änggatan i Örebro

"Malena Bryngelsson: Dåligt för miljö, hälsa och trygghet"
2:49 min

De boende längs Änggatans förlängning i södra Örebro samlas ikväll till ett protestmöte mot kommunens planer på att öppna gatan för biltrafik.

- Det här är ett väldigt dåligt förslag. För barnens trygghet, för miljön och för hälsan, säger Malena Bryngelsson som bor med sin familj på Landstormsvägen intill Änggatan.

I den trafikstrategi som Örebro kommun antog för en månad sedan står det att målet är att färre ska välja bilen. Fler ska istället cykla, gå och åka kollektivt. Samtidigt presenterar de ledande politikerna ett förslag på att öppna fler gator för biltrafik.

- Örebro växer och vi tror på att fördela trafiken på fler gator i stället för att leda biltrafiken långa omvägar. Det minskar utsläppen, säger Björn Sundin (S), kommunalråd och ordförande i programnämnd samhällsbyggnad.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".