Trädgårdsgatan i centrala Örebro. Foto: Sammi Iessa/Sveriges Radio.

Nya cykelstråk föreslås i centrala Örebro

"Många cyklar på trottoaren"
1:39 min

Nya cykelstråk och bussfiler föreslås i Örebro. Socialdemokraten Björn Sundin, ordförande för Programnämnd samhällsbyggnad, säger att Örebros mest trafikerade vägar ska anpassas mer för cyklister.

– Det är många som tycker det är obehagligt att cykla längs Trädgårdsgatan. Vi vill skapa en separat cykelbana som ska göra det mer attraktiv att cykla där, säger Björn Sundin.

Nu haglar det in medborgarförslag till Örebro kommuns nya trafikplan.

Över tusen förslag
Örebroarna har skickat in över tusen förslag och synpunkter om satsningar som kan hjälpa Örebro kommun att nå klimatmålen och minska biltrafiken.

Politikerna vill begränsa framkomligheten med bil och istället satsa på bussfiler och nya och förbättrade cykelstråk. Nästa år beräknas antalet invånare i Örebro kommun ligga över 140 000, och en tätare trafik i centrala Örebro blir ett faktum.

Bra för cyklister - sämre för bilister
Den som är cykliskt kan glädja sig åt kommunens förslag. Men för den som tar bilen istället, så är långa köer något att vänta.

– Risken finns att det kommer bli bilköer, men å andra sidan så måste vi öka andelen som åker buss, cyklar och går. Örebro kan inte fortsätta ha så mycket biltrafik för vi växer väldigt mycket som stad, säger Björn Sundin, (s), ordförande för Programnämnd samhällsbyggnad i Örebro.

Reporter: Sammi Iessa.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".