Försäkringskassan. Arkivbild: Helena Broström/Sveriges Radio

Efter åtta års väntande nekades kvinna utredning av Försäkringskassan

1:30 min

Det som skulle vara en enkel sak, att posta ett brev har nu blivit ett ärende för JO, Justitieombudsmannen.

JO-anmälan riktas mot Försäkringskassan i Örebro och gäller hanteringen av en arbetsskada och det bemötande kvinnan som anmälde fick. Det är ovanligt att en anmälan leder till att JO agerar, säger Albert Johnson, byråchef på JO.

- JO begär in ett skriftligt yttrande från myndigheten. Det gör väl JO i kanske 15-20 procent av alla anmälningar.

Försäkringskassan beslutade förra året att neka en kvinna en utredning som skulle klargöra om hon har rätt till ersättning för en arbetsskada. Kvinnan har sedan 2004 begärt att få en sådan utredning utförd.

Efter det nekande beskedet från Försäkringskassan beslutade sig kvinnan för att överklaga till Förvaltningsrätten i Karlstad. Det var då det började, det som nu lett till en JO-anmälan.

Det handlar om nedlåtande behandling från anställda på Försäkringskassan. En tjänsteman ska ha kallat henne för "lilla vän". Det handlar också om lögner. Kvinnan fick bland annat besked om att det var för sent att lämna in överklagan. Vid den tidpunkten hade hon 17 dagar på sig.

Det mest allvarliga enligt anmälan är att Försäkringskassan i Örebro slarvade bort hela hennes överklagan. Och att de papper som kom till domstolen var i oordning. Kvinnan fick göra om allting.

Kvinnan, som vill vara anonym, säger till P4 Örebro att hon inte har några stora förhoppningar för egen del. Men att hon hoppas att JO:s granskning ske ge en mer rättsäker hantering i framtiden.

Försäkringskassan har tid fram till slutet av maj att yttra sig. JO:s utslag kommer troligen efter sommaren.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista