Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Läsplattor snabbare väg till att läsa och skriva visar forskning vid Örebro universitet

Uppdaterat onsdag 17 april 2013 kl 06.10
Publicerat måndag 15 april 2013 kl 14.30
"Det blir inte bra bara för att man köper en dator"
(1:36 min)
1 av 2
Vanja skriver ihop med Samir. Foto: Tomas Oneborg/Scanpix
2 av 2
Jan Björklund, utbildningsminister (FP) besöker Stureskolan i Örebro. Foto: Ulrika Lindahl, SR Örebro

Barn lär sig läsa och skriva snabbare med hjälp av läsplattor eller datorer, tangentbordet gör det enklare för ovana barnahänder. Det visar ett forskningsprojekt som leds ifrån Örebro universitet.

Det hela handlar om att skriva sig till läsning, som man kallar det.

– Trycker man på tangenterna så går det ganska fort att skriva, och då kan man direkt börja med själva läsförståelsen. Då kan man ganska snabbt komma igång och använda språket till att kommunicera vilket det är till för, berättar Åke Grönlund, professor i informatik vid Örebro universitet.

Barnen i studien skrev inte så mycket med penna, utan fokus låg på att skriva på läsplattor med det språk man redan har, för en 6-7-åring ett par tusen ord. Skolan i Sollentuna som man här studerat, hade sen gemensamma webbsidor där barnen la sina texter, alla barnen kunde läsa varandras arbeten och kommentera resultaten. För de här ungdomarna gick läs- och skrivutvecklingen fortare än för andra lågstadiebarn, även de som hade läs- och skrivsvårigheter lyckades riktigt bra när de slapp pennan.

Åke Grönlund menar att det är viktigt att skolorna använder metoder som är bevisat bra, men också att man har en pedagogisk idé.

– Det blir inte bra bara för att man köper en dator, utan man måste ju jobba på ett sätt så att man drar nytta av det här. Att dela dokument och kommunicera mycket skriftligt, det är det som är nyckeln, anser Åke Grönlund.

Jan Björklund, folkpartist och utbildningsminister besökte Stureskolan i Örebro under måndagen och pratade om just läsning. Och så här säger han om resultatet i studien:

– Varje skola ska finna forskningsstöd för sin metod, men det finns många metoder som funkar för att lära sig att läsa. Så jag välkomnar många olika metoder så länge man vet vad man gör, säger Jan Björklund, (FP).

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".