Trafikolycka E18/E20 i höjd med Glanshammar. Foto: Andreas Morén/Sveriges Radio.

Katastroforganisationen på USÖ kan förbättras efter bussolyckan

"Mycket fungerade som det skulle"
1:35 min

Nu har det gått tre veckor sedan bussolyckan i Glanshammar, då USÖ beslutade att dra igång sin Katastroforganisation. Den fungerade bra, men det finns saker som kan förbättras.

Det menar Clas-Mårten Ingberg, som är överläkare och medicinskt ansvarig för Katastroforganisationen på Universitetssjukhuset i Örebro.

– Det rent medicinska fungerade väldigt bra, för medarbetarna vet vad som ska göras, säger Clas-Mårten Ingberg.

Allt gick väldigt snabbt den där junimorgonen för tre veckor sedan. Larmet om en bussolycka spred sig snabbt, och Universitetssjukhusets katastroforganisation beslutades att gå igång, något som sällan sker. Olyckan var omfattande, och ambulanser körde skadade personer i skyteltrafik till akuten.

Nu när ansvariga på USÖ tittar tillbaka så ser de saker som går att förbättra, även om mycket flöt på som planerat. Clas-Mårten Ingberg, överläkare och medicinskt ansvarig för katastroforganisationen, kan i nuläget inte konkret gå in på vad det var, men en djupare analys ska göras i höst.

– Det finns en hel del, inte bara finslipningar utan även principiella tankar man kan ha. Vi har väldigt gott samarbete med polisen, och det kan vi utveckla. Jag tror också vi kan utveckla samarbete med både räddningstjänsten och kommunens POSOM-organisation, som är väldigt viktiga aktörer i en sådan här situation, säger Clas-Mårten Ingberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".