1 av 2
Lastbilar i trafik. Arkivbild: Scanpix.
2 av 2
Thomas Ingvarsson, polis på trafikenheten i Örebro. Foto: Pontus Kinnander/Sveriges Radio.

Många lastbilsförare i Örebro län kör längre än de får

"I färdskrivaren skrivs allting in"
2:06 min

Ungefär var femte lastbilsförare som passerar Örebro län håller sig inte till reglerna vad gäller kör- och vilotider. Men flera åkerier i Örebro är kritiska mot reglerna.

– Någonstans runt 20% av förarna har någon brist där vi bötfäller dem, sedan finns det överträdelser som vi inte bötfäller där det rör sig om någon eller några minuter, säger Thomas Ingvarsson på Polisens trafikenhet.

Hur ofta ser ni någon överträdelse överhuvudtaget?

– Det är inte hos alla, men hos 50-60% av de vi stoppar finns någon form av överträdelse.  

Varje dag passerar ungefär 1500 lastbilar genom Örebro län och trafikenheten hinner göra mellan fem och 15 kontroller om dagen. Drygt varannan av de som kontrolleras bryter mot någon regel, var femte i så pass stor utsträckning att det skrivs en rapport på händelsen och föraren bötfälls.

I alla lastbilar sitter en färdskrivare, en maskin som visar hur långt lastbilen åkt, hur ofta den stannat och när den börjat och slutat köra.

Numera är färdskrivaren oftast digital och det är bland annat på den som Thomas Ingvarsson och hans kollegor på trafikenheten tittar under sina kontroller.

– I färdskrivaren skrivs allting in i ett förarkort och informationen skrivs även in i färdskrivaren. Där tittar vi i ett datorprogram, per diagram, hur de följt kör- och vilotidsreglerna, säger Thomas Ingvarsson.

Men det finns också kritik mot hur reglerna är utformade. Vi har pratat med några av de stora åkerierna i Örebro och de menar att reglerna ofta tas för bokstavligt. Att de kanske ser bra ut i teorin men inte i praktiken.

En som vi pratat med pekar framförallt på att ett förarkort måste sitta i färdskrivaren varje gång lastbilen rör sig. Annars blir det en svart prick i färdskrivaren och åkeriet kommer vara tvungna att betala böter. Detta ställer till problem när man ska flytta bilar inne i garage eller när de är på service.

Thomas Ingvarsson på polisens trafikenhet menar att så länge man skriver upp om något oförutsett händer så brukar Polisen ha överseende med händelsen. Han säger också att det bara är om man ser att någon exempelvis kör längre än vad som är tillåtet flera dagar i rad som man får böter.

Han tror istället att anledningen till att vi ser så många överträdelser är en konkurrensfråga.

– Jag tror att konkurrensen i transportnäringen är stenhård idag och jag tror att man utnyttjar tiden så mycket det bara går för att kunna konkurera, säger Thomas Ingvarsson.

Reporter
Pontus Kinnander

pontus.kinnander@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".