Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i en industrilokal. Giftig rök sprider sig österut mot Giraffens köpcentrum. Alla som befinner sig i området bör bege sig därifrån. Boende i området uppmanas att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Kalmar.
(Publicerat idag kl 17.16)

Åkeribranschen kritisk till hur reglerna tolkas

Publicerat fredag 9 augusti 2013 kl 13.56
"Vi har mycket synpunkter på det här"
(1:52 min)
1 av 3
Anders Granqvist, åkeriägare i Örebro. Foto: Pontus Kinnander/Sveriges Radio.
2 av 3
Trafik på motorväg. Arkivbild: Scanpix.
3 av 3
Ingemar Resare, Sveriges Åkeriföretag Öst. Foto: Pontus Kinnander/Sveriges Radio.

Stora delar av åkeribranschen är kritiska mot hur kör och-vilotidsreglerna tolkas av Polisen och Transportstyrelsen. De menar att reglerna tolkas alldeles för bokstavligt och att de kan stressa föraren till att bryta mot andra regler.

– Om man nu ska hinna under fyra och en halv timme så är det vissa som kanske kör lite fortare än vad man får göra vissa gånger. Då får regelverket en annan effekt, det vill säga att man blir mer stressad. Det här är inte bra och vi har såklart många synpunkter på detta och vill fåt till en gummisnodd i regelverket, säger Ingemar Resare som jobbar på åkerinäringens branschorganisation Sveriges Åkeriföretag.

Som P4 Örebro tidigare rapporterat så har drygt varannan lastbilsförare som kontrolleras ute på vägarna på något sätt brutit mot reglerna som visar hur mycket du får köra och hur mycket du måste vila om dagen.

Ingemar Resare menar att alla kan göra fel och att många i nuläget straffas för enstaka snedsteg. Han tycker istället att man bara ska straffa de som systematiskt bryter mot reglerna

Anders Granqvist äger ett åkeri och menar att det såklart händer att man gör överträdelser. Han säger också att trots att reglerna är bra så har man annat i huvudet under körningen.

– Man är mer koncentrerad på att klara sin arbetsdag, att det handlar mer om stress och det är ju inte ettor och nollor allting. Det är inte laptops vi sitter och kör utan det räcker med en trafikstockning så är den normala rutten saboterad vilket gör att man kan bryta mot kör- och vilotiderna, säger Anders Granqvist.

Men Maria Thunström som är sektionschef på Transportstyrelsen med ansvar för kör och vilotider har en helt annan syn på reglerna. Hon menar att det finns svängrum för en förare att göra fel då och då och att om man har en bra motivering till varför man till exempel har kört lite för länge så får man inte böter. Hon trycker istället på hur viktiga reglerna är för trafiksäkerheten.

– Visst vill vi väl ha regler så att inte förare som framför fordon som väger 60 ton kör hur som helst? Det tror jag vi alla är överrens om att man möter 60 ton på vägen så vill man vara säker på att föraren är pigg och alert, säger Maria Thunström.

Reporter Pontus Kinnander
pontus.kinnander@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".