Alltför stora skillnader i bedömningen av nationella prov

Lärarna bedömer de nationella proven alltför olika, konstaterar Skolinspektonen efter sin senaste omrättning. Risken är att eleverna får fel betyg, något som kan påverka deras framtid.

 

 

 

Störst är skillnaderna i bedömningarna när det gäller elevernas uppsatser.

Vi har tidigare berättat att gymnasieeleverna i Örebro län inte får samma förutsättningar när de gör sina nationella prov i svenska. En del elever får skriva uppsatsen på dator medan andra måste skriva för hand. Något som lärarna menar att de tar hänsyn till vid rättningen.

Nu konstaterar Skolinspektionen att just när det gäller de svenska uppsatserna på gymnasieskolan så skiljer sig bedömningarna åt i 62 procent av de omrättade proven.

Att det är så stora skillnader är inte bra, menar Skolinspektionen. Eleverna riskerar att få fel betyg, något som sen kan påverka framtiden när det gäller studieval och yrkesval.

För att förbättra lärarnas förmåga att göra rättvisa bedömningar så krävs det tydliga anvisningar och utbildningar. Skolinspektione tycker också att flera lärare ska bedöma samma prov.

Och, om det är någon som undrar... lärarna sätter ofta ett högre betyg än vad Skolinspektionen tycker att eleven är värd.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".