Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Detta är sändningsledningen vid Sveriges Radio med ett viktigt meddelande till allmänheten i Sundsvalls kommun, Västernorrlands län. Det brinner i ett ställverk utanför Stockvik med kraftig rökutveckling. Räddningsledaren uppmanar alla som befinner sig i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västernorrland.
(Publicerat igår kl 23.44)
John Fennhagen, fackförbundet Transport. Foto: Gabriel Stenström/Sveriges Radio Örebro

Nerdragningar väntar på Örebro flygplats

"Det finns en stor oro"
1:40 min

Alla anställda på Örebro Airport riskerar att tvingas jobba deltid för att få behålla sina jobb.

– Det blir mycket samtal i fikarummet. Det finns en stor oro hos allihop, säger John Fennhagen som är ordförande för fackförbundet Transports medlemmar på flygplatsen.

Det är flygbolaget Next Jets beslut att lägga ner sin linje till Köpenhamn i somras som nu tvingar flygplatsen till nerdragningar. I förra veckan varslades därför alla cirka 40 anställda på flygplatsen om uppsägning.

– Alla blev väldigt oroliga av det besked vi fick, säger John Fennhagen på Transport.

Nu ska fack och företag börja förhandla om hur nerdragningarna ska göras. Flygplatsens vd Mikael Smedberg räknar med att alla i slutändan kommer få behålla sina jobb - men inte sina heltider:

– Vår charter och vår fraktverksamhet är så omfattande att det krävs väldigt många armar och ben när det väl är någonting. Tyvärr har vi rätt mycket "slacktider" däremellan då vi inte kan sysselsätta personalen fullt ut. Vi ser att vi måste gå ner i tjänstegrader, berättar Mikael Smedberg.

På flygplatsen som i år kostar länets skattebetalare 21 miljoner att driva, är nu en linje till Malmö allt som finns kvar av den reguljära trafiken. På den linjen reser ungefär 20 personer om dagen.

Men Mikael Smedberg hoppas att inom en månad få något annat flygbolag att öppna en internationell linje igen, antingen till Köpenhamn eller någon annan storflygplats som är attraktiv för affärsresenärerna.

Mikael Smedberg tror att det går att hitta ett flygbolag som gör en annan bedömning av läget än Next Jet.

– Det handlar om att sätta sig vid ett bord och diskutera, där man samlas både från flygplats, operatör och näringslivet. Helt enkelt att diskutera varandras behov och hitta lösningar, säger Mikael Smedberg, vd för Örebro Airport.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".