Royne Larsson. Foto: Päivi Kotka/Sveriges Radio.

Netflix drar månadsavgift från Örebroare trots uppsagt avtal

"Drabbar det många kunder blir det stora summor"
2:01 min

Örebroaren Royne Larsson känner sig maktlös mot företaget Netflix som fortsätter att dra en månadsavgift från hans konto trots att han sagt upp avtalet med företaget för flera månader sedan.

– Det är förskräckligt och jag kan misstänka att fler än jag är utsatta, men jag hoppas det är en miss, säger Royne Larsson.

Han gjorde som hundra tusentals andras svenskar, han nappade på erbjudandet om en gratismånad som kund hos Netflix. Men eftersom familjen inte använde sig av de streamade filmer och tv-serier som Netflix säljer så sa Royne Larsson upp sitt avtal och streamingtjänsten upphörde.

Men nu i sommar har han upptäckt att Netflix fortsätter att dra månadsavgiften på 79 kr från hans konto.

Han har upprepade gånger försökt att komma i kontakt med Netflix via telefon och mail men utan att nå dem.

– Det är ett bedrägeri de håller på med, säger Royne Larsson upprört.

Hos Konsumentombudsmannen, KO, säger juristen Magnus Kampe att företag givetvis inte får dra några pengar om det inte finns ett avtal som företag och kund kommit överens om.

KO:s rekommendation är att ta kontakt med företaget och i andra hand söka hjälp av den kommunala konsumentsekreteraren.

Inte heller Sveriges Radio Örebro lyckas få svar från Netflix, trots att vi hänvisas till en särskild mail för press och media.

– Här har jag gått i väggen och jag känner mig maktlös, säger Royne Larsson.

Han tycker inte det är några stora pengar han blivit av med personligen, men om många andra berörs kan det vara stora summor.

– Mig är det bara en tramp i i ansiktet på, det är ett bedrägeri helt enkelt, de håller på med.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".