1 av 2
Norrköpingsvägen söderut vid Hagmarksgatan i Örebro. Foto: Örebro kommun.
2 av 2
Även Östra Bangatan i Örebro ska få färre bilfiler enligt planen. Foto: Marie Hansson/P4 Örebro.

Bilköer eller flyt? Örebrostyre oense om att ta bort körfält för bilar

"Vill inte bygga bort möjligheterna att åka bil"
1:50 min

De styrande politikerna i Örebro är inte överens kring frågan om det är bra att ge bilarna mindre utrymme i stan. För planen just nu är att ta bort körfiler för bilar på de stora trafiklederna så att cyklar och bussar istället får större utrymme på vägen.

Centerpartisten Hannah Ljung, tror att det kan bli för trångt för bilarna.

– Vi vill inte bygga bort möjligheterna att åka bil. Vi är övertygade om att vi kommer få en mer miljövänlig bilflotta som kommer vara avsevärt mer miljövänlig.

Trots att busstrafiken byggts ut avsevärt så görs det fler, om än kortare bilersor i Örebro kommun. Den politiska ledningen har diskuterat att dels sprida bilarna på gator som idag är stängda för trafik, men också att ta bort bil-filer och sänka hastigheten på de stora lederna runt stadskärnan.

Hannah Ljung, centern tror att det kan bli köbildning, framför allt på Hertig Karls Allé och Rudbecksgatan.

– Börjar vi minska in där kommer vi få allvarliga problem på andra ställen i stan, och då flyttar vi problemen, menar Hannah Ljung (C).

För boende i Örebro har bilen olika betydelse:

– Det är ju redan köer i stan, ofta är det röd våg, inte grön, menar en kvinna som använder bil en del.

– Man vill ha det ganska mysigt och lugnt i stan, menar en ung kvinna som också tycker att en billigt busskort till unga skulle öka bussåkandet.

– Det ska vara mindre bilar, får man bort bilarna i utkanten istället, menar en man som har bil men använder den sparsamt. 

Björn Sundin, socialdemokraterna vill till skillnad från sin samarbetspartner Centern, gärna smala av de stora lederna genom Örebro.

– Kör man i 30 km i timmen dör man inte, jag tror att de flesta Örebroare förstår att vi behöver bygga en miljö som passar alla.

Trång för bilarna, ja, men Björn Sundin, (S)menar att det inte ska bli mer bilköer i Örebro än idag.

– Bilar som kör långsamt packas bättre, kör du 30 km/h så ligger du ganska nära bilen framför, förklarar Björn Sundin.

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".