Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
1 av 2
Idag är Västra stambanan via länet en viktig pulsåder, hur blir det om mycket tågtrafik dras via Jönköping? Foto: Marie Hansson/Sveriges Radio.
2 av 2
Thord Andersson, Handelskammaren Mälardalen. Foto: Marie Hansson/Sveriges Radio.

Tågsatsning i södra Sverige skuggar Örebroregionen

"På så sätt hamna mer i bakvatten"
1:55 min

Oron är idag stor att Örebro län ska hamna på efterkälken då regeringen vill satsa pengar på en ny stambana för tågen, söder om Vättern via Jönköping.

Företrädare för länet ser en risk att regionen tappar jobb och företag långsiktigt.

"Resurser från infrastrukturområdet dras ifrån satsningar här, och på så vis skulle Örebroregionen hamna mer i bakvatten än vad man är idag".

Det var igår som infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M), gav besked att regeringen vill gå vidare med planerna på en ny stambana där tågtrafiken mellan Stockholm och de andra storstäderna dras via Jönköping, i runda slängar 150 miljarder kronor. Oron är nu att Västra stambanan genom vårt län blir mindre intressant för framtiden, och därmed påverkar regionens konkurrenskraft. Mer järnväg behövs självklart, menar Thord Andersson, men vad blir kvar av pengarna till oss?

– Det är allvarligt tycker jag. Den stora oron är att den tar så mycket av infrastrukturmedeln i regeringens budget.

Överallt växer behovet av tågtransporter, både för gods och människor. Jonas Karlsson, socialdemokrat och landstingsråd med ansvar för kommunikationer delar oron för att pengarna inte ska räcka för vår regions behov.

– Vi har enorma kapacitetsproblem på Västra stambanan idag. Oavsett om man kommer vidare med de här planerna så behöver vi leva vidare med dem i 25 år till. Även med en ny järnväg klar kommer det behövas stora åtgärder på Västra stambanan. 

Lotta Olsson, moderat riksdagsledamot från länet ser inte att regionen tappar i konkurrens av en stor tågsatsning runt Jönköping.

– Jag tror att vi kan se ett lyft för oss att tåg går i tid. Det viktiga är inte att det går ännu snabbare utan att man håller tidtabellerna, menar Lotta Olsson (M).

En avlastning för regionen?

– Absolut!

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".