Pulkaåkning med barnen kan lätt bli ett träningspass, menar Oscar PT. Foto: Alexander Bernström/Sveriges Radio

Pulkatider - perfekt tid för konditionsträning

2:35 min

Tack vare snön är det många föräldrar som får dra sina barn upp och ned för pulkabackarna. Men det fungerar utmärkt som ett träningspass - att gå upp och ned flera gånger med barnen i pulkan.

P4 Morgon-gänget fick besök av Oscar PT, personlig tränare från Örebro, som till en början var skeptisk till träningsformen, men som ändå kunde se delar av kroppen som får arbeta.

- De muskler som framför allt arbetar är de stora muskelgrupperna i benen. Men framför allt något som är viktigt är coren, om man drar pulkan upp och ned, och samtidigt ser till att ha en bra hållning så kommer man att jobba jättemycket med mage och bål, säger Oscar.

Tillsammans med reporter Alexander Bernström tog de sig till Stadsparken i Örebro och testade på att dra pulkan upp och ned. Och efter sex sju löpningar kunde de konstatera att det blir jobbigt.

- Ju mer man tar i och ju fortare man springer, desto högre puls, desto högre träningsfrekvens, säger Oscar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista