Marcus Ericsson med sitt stall när de testkörde på Formel 1-banan i Jerez i Spanien. Foto: Peter Nygaard/TT

Ericsson: Så är planen för att ta poäng i F1-debuten

Marcus Ericsson hoppfull inför sin Formel 1-debut
9:46 min

Marcus Ericsson går en viktkamp för att vara redo för sin Formel 1-debut. Och väl i Melbourne siktar han på en skräll á la shorttrackåkaren Bradbury.
– Långsamma bilar kan komma på poängplats där, säger Ericsson till Radiosporten.

16 mars är det F1 premiär för Marcus Ericsson, detta i Melbourne. Förra veckan genomförde han sina två första av totalt sex tillåtna testdagar på bana.

Det blev bara 12 varv vilket givetvis oroar Sveriges förste F1-förare på 23 år. Tack vare nytt reglemente när det gäller bilarna, som bland annat radikalt ska minska bensinförbrukningen, råder det osäkerhet i många av stallen inte bara i Ericssons Caterham-stall.

– Det är största ändringen i Formel 1 i modern tid. Därför som det varit lite strul, men jag fick ändå lite känsla för bilen, säger Ericsson till Radiosporten.

De nya reglerna har gjort bilarna är tyngre och det ställer även nya krav på förarna.

– Tjänar på om du är en lätt förare. Men inte är lätt att vara 1,80 och väga lika lite som en som är 1,65. Teamet har sagt att jag ska gå ned så mycket du kan. Men det är en balansgång att inte tappa för mycket muskler och samtidigt vara så lätt som möjligt. Det är två timmars körning i värme med mycket g-krafter, så det är påfrestande för kroppen också, säger Ericsson och menar vidare att stallkamraten japanen Kobayashi är hans främste konkurrent.

– Vi båda har samma förutsättningar. Men han har varit på pallen tidigare i Formel 1, han är väldigt högt ansedd i F1-depån. Blir stor utmaning för mig, men ska även försöka lära mig av honom.

Första tävlingen för Marcus Ericsson blir i Melbourne den 16 mars och Ericsson hoppas på skräll.

– En lurig bana där det kan vara lite incidenter som händer där och med nya reglerna är tillförlitligheten ett stort frågetecken. Så kan bli en situation där många bryter och oavsett om du har en snabb eller långsam bil, rullar du runt banan då kan du komma på poängplats.

Att göra en ”Bradbury” blev ett begrepp sedan australiensaren Steven Bradbury i shorttrack vid OS i Salt Lake City vann guld sedan de övriga i finalfältet ramlat. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".