Örebro Airport. Foto: Marie Hansson/Sveriges Radio.

Osäkert hur lång landningsbana Örebro flygplats får

"En av de avgörande investeringarna"
1:35 min

Det är osäkert om flygplatsen utanför Örebro byggs ut så mycket som planerats. I dag håller styrelsen för flygplatsen ett extra sammanträde för att diskutera en förlängning av landningsbanan.

Socialdemokraten Irén Lejegren som är ordförande för flygplatsens styrelse är angelägen om att satsningen blir av.

– Jag tror att det är en av de avgörande investeringarna. Det handlar om vi ska vara med på den här väldigt konkurrensutsatta marknaden, säger Irén Lejegren.

För ett par år sedan klubbades en långtidsplan av flygplatsens ägare Landstinget och tre kommuner (Örebro, Kumla och Karlskoga). I planen ingick en satsning för 70 miljoner kronor på att landningsbanan skulle bli lika lång som på till exempel Arlanda, för att Örebro skulle kunna ta emot lika tunga fraktplan.

Men i år när bygget var tänkt att börja har politikerna börjat tveka på om det är ekonomiskt försvarbart. När styrelsen för flygplatsen träffades senast blev det därför inget beslut.

– Vi som ägare var inte riktigt säkra på det på senaste styrelsemötet för tre veckor sedan. Därför behöver vi mer underlag, säger kristdemokraten Lennart Bondeson som sitter i styrelsen för Örebro kommun.

I dag hålls därför ett extramöte och då kommer styrelseordförande Irén Lejegren föreslå en mindre förlängning som blir ungefär 20 miljoner billigare. Landningsbanan blir enligt det förslaget 500 meter längre istället för 700 meter längre.

Flygplatsens vd Mikael Smedberg tycker själv att det är svårt att bedöma hur lönsam en förlängning kan bli.

– Det är svårt att säga hur marknaden utvecklar sig, säger Mikael Smedberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".