Lindesberg har fått bättre järnvägsförbindelser på senare år. Foto: Marie Hansson/Sverige Radio.
1 av 2
Lindesberg har fått bättre järnvägsförbindelser på senare år. Foto: Marie Hansson/Sverige Radio.
Mats Lundmark, professor i Kulturgeografi på Örebro universitet. Foto: Marie Hansson/Sveriges Radio.
2 av 2
Mats Lundmark, professor i Kulturgeografi på Örebro universitet. Foto: Marie Hansson/Sveriges Radio.
#vartflyttarpengarna

Bättre väg och tåg småkommunernas enda chans

"En känsla av att vara lite övergiven"
1:48 min

Den tydliga trenden där människorna och pengarna med dem flyttar från landsortskommunerna till de större städerna är svår att vända. Det menar Mats Lundmark, professor i kulturgeografi.

Ett undantag är om man får bättre vägar eller järnvägar, annars fortsätter spiralen ofta nedåt.

– För orter och kommuner som ligger nära de större arbetsmarknaderna dämpas problematiken. Så möjligheterna till arbetspendling är jätteviktig, säger Mats Lundmark, professor i kulturgeografi på Örebro universitet.

De stora mängderna människor flyttar idag till de större städerna och med dem flyttar pengarna. Det visar både befolkningssiffor över tid, men också siffrorna för hur våra inkomster i länet utvecklats under 2000-talet som P4 Örebro berättar om den här veckan.

Realinkomsten i Ljusnarsbergs kommun har bara stigit 10 procent på den tiden, medan Örebro och Lekebergs kommuner ökar med över 20 procent. Där får man fler skattebetalare, och de som flyttar har också högre inkomster som kommunen kan göra bra saker med.

Geografi bestämmer

Förklaringen menar Mats Lundmark är geografi och historia. Alltså var orten finns i förhållande till andra tillväxtmiljöer och vägar och järnväg. Men också det uppenbara att gruvor och industrier dragit ner eller lagt ned.

– Man ska komma ihåg att den här omvandlingen startar i slutet av 70-talet, medan den här typen av näringar har funnits i regionen i flera hundra år.

Myndigheterna lämnar

Staten tar inte heller samma ansvar för glesbygden idag som förr, vilket blir tydligt när till exempel myndigheterna flyr småorterna, menar Mats Lundmark.

– Tittar vi 40 år tillbaka så är det klart att Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Polisen skapade arbetstillfällen.

Konsekvenserna blir naturligtvis tydliga på mindre orter.

– Det ger upphov till en viss känsla av att vara lite övergiven!

Kulturgeografen Mats Lundmark tror inte på några stora räddningspaket, utan menar att politiken måste skapa förutsättningarna för utveckling som med vägar och järnväg.

– Som faktiskt kommer de glesare delarna av landet till godo.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".