Åsa Ödman jobbar med grundläggande betaltjänster på länsstyrelsen i Örebro.
Åsa Ödman jobbar med grundläggande betaltjänster på länsstyrelsen i Örebro. Foto: Anna Nyström/Sveriges Radio.

Nya metoder ska göra hanteringen av kontanter bättre och säkrare

"Ibland lämnar man ut kort och kod till okända."
1:32 min

Det blir allt svårare för den som vill eller behöver ha tillgång till kontanter. Det konstaterar länsstyrelsen i sin årliga genomlysning av kontanthanteringen i länet.

– Svårast tror jag de har det som inte klarar betaltjänsterna själva och behöver få hjälp, förklarar Åsa Ödman som jobbar med grundläggande betaltjänster på länsstyrelsen i Örebro. Då finns det inga jättebra metoder för att hjälpa.

– Det blir lätt så att man lånar ut kort och kod till någon annan, och det får man ju egentligen inte göra. Men det finns inget annat sätt att få det att fungera, även om det inte är särskilt rättssäkert varesig för den ger eller får hjälpen.

Osäker hantering
De personer som Åsa Ödman pratar om, är i de flesta fall äldre och personer som är funktionsnedsatta. Och de som hjälper till är oftast anhöriga, hemtjänstpersonal eller grannar och bekanta.

– Men ibland hör man även om folk som lämnar över kort och kod till den som står bakom dem i Bankomat-kön, för att man inte klarar av att ta ut pengar själv, berättar Åsa Ödman.

För att få bort den här otrygga hanteringen av pengar, funderar länsstyrelsen just nu på hur man bäst ska åtgärda problemen. Men det är ingen lätt nöt att knäcka eftersom det är många aktörer inblandade, inte minst bankerna.

– Men en sak som man kan göra är att man kan ge dispositionsrätt, förklarar Åsa Ödman. Man kan ha ett konto där man kan ge en anhörig dispositionsrätt.

Viss förbättring
– Fördelen med det här är att då får den här andra personen ett eget kort till kontot, och så ser man vem som har gjort vilket uttag. Det kan i alla fall bli en lite bättre säkerhet, säger hon.

Hur många länsbor som har bekymmer med kontanthantering vet inte Åsa Ödman på länsstyrelsen, och antalet ändrar sig också över tid. Men problemet kommer inte att försvinna av sig självt, säger hon.

– För jag tror att de personer som har mycket problem med det här, är sådana som vi på länsstyrelsen inte riktigt kommer i kontakt med.

– Men att problemen finns, det är helt tydligt, avslutar Åsa Ödman, handläggare av grundläggande betaltjänster på länsstyrelsen i Örebro.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".