1 av 2
Det är inte självklart att alla hanterar en dators möjligheter. Foto: Sara Choghrich/Sveriges Radio.
Mia Aversjö, rektor Vivallaskolan. Foto: Marie Hansson/Sveriges Radio.
2 av 2
Mia Aversjö, rektor Vivallaskolan. Foto: Marie Hansson/Sveriges Radio.
#digitalskola

Digital skola kräver utbildning av lärare och föräldrar

"Behöver förstå vad digitalt lärande är"
1:49 min

Digitaliseringen av grundskolan i Örebro riskerar att ytterligare förstärka utanförskapet för de föräldrar som inte har datorvana.

Mycket av informationen kring barnens resultat ligger på internet, och har man inte datorvana och e-legitimation kan man som förälder känna sig utestängd.

– Risken är att vissa föräldrar kan bli utestängda från elevernas hemuppgifter om man inte har de här förutsättningarna, det menar Per Boström, ordförande för Lärarnas riksförbund i Örebro.

Han pekar på att man behöver dator och vana vid den, en uppkoppling och också tillgång till e-tjänster.

Stöd till den som inte kan datorer

Det är många tusen datorer som går ut till grundskolan i Örebro kommun det här låsåret, bland annat börjar man att ge högstadieeleverna egen dator med start i årskurs sju. En välkommen satsning, men skolan har flera saker att tänka på för att det ska bli riktigt bra. För planeringar, resultat och bedömningar ligger på en digital plattform som man behöver e-legitimation för att nå som förälder, men också lära sig att navigera runt på. Magnus Åstholm är verksamhetsutvecklare på Örebro kommun lovar att man ska stödja de föräldrar som har behov.

– De vårdnadshavare som kommer att ha problem med det här kommer vi att erbjuda utbildning. Och det kommer också finnas en kundtjänst via vårt Servicecenter som man kan ringa in till och få stöd och hjälp, berättar Magnus Åstholm.

Behöver få med sig lärarna

Men det handlar också om att få med sig lärarna, och ge dem tid till fördjupning. Mia Aversjö har tidigare jobbat på Adolfsbergsskolan och är nu rektor på Vivallaskolan, båda skolor som gått in tidigt med elevdatorer och vet vad som krävs för framgång.

– Utbildning är viktigt. Pedagogerna behöver förstå vad digitalt lärande är. De kommer behöva behärska tekniken men också den nya pedagogiken. Då kommer det här bli ett bra komplement till den undervisningen som redan bedrivs i skolan!

Från förvaltningens sida kommer man nästa år göra en större utbildningssatsning på lärspridare, en slags kamratutbildare men framför allt på skolledarna. Johan Svedmark är områdeschef för grundskolan i Örebro kommun.

– Det är inte rektor som ska genomföra och kunna tekniken. Men rektor behöver ur strategisk synpunkt vara med och se att det här gynnar oss och ger en ökad måluppfyllelse.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".