Björn Sundin menar att anpassning av träningstider kan hjälpa. Foto : Isabelle Strengbom / Sveriges Radio
Björn Sundin menar att anpassning av träningstider kan hjälpa. Foto : Isabelle Strengbom / Sveriges Radio

Linbanor kan bli verklighet i Örebro

"Fördelen med linbana är att det är ganska billigt"
1:19 min

Linbanor i centrala Örebro kan bli verklighet. I alla fall ska förslaget att bygga linbanor i Örebro utredas, det finns med i socialdemokraternas rådslag 2039.

Socialdemokratiska kommunalrådet Björn Sundin är ordförande för programnämnd samhällsbyggnad.

– Fördelen med linbana är att det är ganska billigt sätt att transportera människor på sträckor som inte har mycket passagerare, men ett konstant flöde av resenärer. Jag brukar nämna Resecentrum och USÖ som en sträcka där linbana kanske kan vara en variant, säger han.

– Linbanor utreds på allvar i Göteborg, 2021 säger de att linbanorna ska vara i drift. Även ett nytt område som projekteras i Sollentuna ska försörjas med linbana. Det går fort och är billigt, problem med spårvagn är att det är dyrt, linbana är mycket billigare, fortsätter Sundin.

Hur ser framtidsperspektivet ut för Örebro?
– Om vi fortsätter att växa som vi gör nu så bor det 185 000 till 190 000 invånare här om 25 år. Det kan bli aktuellt att binda ihop Lundby och Vivalla med en linbana, men även kortare stråk i stan tror jag skulle kunna vara aktuella.

Linbanor brukar man förknippa med höjer och Närke är ju platt?
– Det går att bygga plattformar för linbanor på hus eller använda stolpar till exempel, det måste inte finnas höjder, säger Björn Sundin.

Bolivias huvudstad La Paz satsar på linbana, som du kan se på en film hos brittiska tidningen The Guardian:

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".