Telefon sjukresor
Telefon sjukresor. Foto: Päivi Kotka/Sveriges Radio.

Äldre och sjuka drabbas när sjukresorna inte fungerar

"Det är ett elände. Var god dröj, säger de bara"
1:55 min

Det har aldrig fungerat så dåligt som den här hösten, det medger till och med Länstrafiken själva.
– Bara att komma fram på telefon är hopplöst säger Inger Zetterman, som följer många brukare som hon arbetar med på resorna.

Birgitta Johansson är trött och uppgiven där hon sitter med telefonluren tätt mot örat i B-huset på USÖ.
– Det är ett elände. Vad god dröj, var god dröj, säger de bara. Det är så här jämnt.
Väntan, förseningar och felkörningar drabbar några av de allra svagaste grupperna i samhället.

I Örebro län är det tio olika bolag som vunnit upphandlingen och kör dessa resor men de fungerar uruselt säger många. Också Länstrafiken konstaterar själva att det aldrig varit så här illa.
Taxiobolagen håller inte det som avtalats säger Länstrafiken varför de på 4 månader utkrävt bolagen på vite vid 535 tillfällen i höst.

Ett av de taxibolagen är Örebro Läns Taxi där Anders Sellin är åkare och ägare. Men han menar att de har ett omöjligt uppdrag. Planeringen ger inte chaufförerna en chans att sköta sina körningar.
– Visst har det hänt saker men det är inte alls så farligt, menar han. Han förklarar att många förseningar beror på kunder som inte infinner sig i tid.

Enbart Örebro Läns Taxi har på fyra månaders tid ålagts att betala vite 109 gånger under hösten, oftast på grund av förseningar. Men det finns också grova misstag där exempelvis ett barn lämnades ensam i en bil och chaufförer som inte har haft legitimation med sig.


Ring gärna om dina erfarenheter till vår telefonsvarare 019-19 20 20

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".