Banvallen försvann under järnvägsrälsen. Foto: Peter Bjurbo/Sveriges Radio.
1 av 4
Banvallen försvann under järnvägsrälsen. Foto: Peter Bjurbo/Sveriges Radio.
Tågrälsen vid Skymossen onsdag 9/9. Foto: Peter Bjurbo/Sveriges Radio.
2 av 4
Tågrälsen vid Skymossen onsdag 9/9. Foto: Peter Bjurbo/Sveriges Radio.
Tåget körde på granen på bilden innan det spårade ur. Foto: Peter Bjurbo/Sveriges Radio.
3 av 4
Tåget körde på granen på bilden. Foto: Peter Bjurbo/Sveriges Radio.
Fyra av hjulparen spårade ur. Foto: Peter Bjurbo/Sveriges Radio.
4 av 4
Fyra av hjulparen spårade ur. Foto: Peter Bjurbo/Sveriges Radio.

Banvallen försvann under tåget innan det spårade ur

1:11 min

Tågurspårningen söder om Hallsberg i söndags förmiddag var mer dramatisk än vad som tidigare framkommit.

22 passagerare kunde ha hamnat i vattenmassorna om tåget vält.

– Det blev en väldigt stor smäll och jag tänkte att nu dör vi för vi körde ner på sidan av så det kändes som att tåget skulle välta. Alla blev väldigt chockade och väskor flög och jag skadade nacken litegrann och alla var i ganska stor chock, berättar Matilda Wahlstedt som var ombord på tåget och efter smällen var glad att hon överlevde.

Det var i söndags förmiddag som ett av Tågkompaniets tåg till Mjölby körde på en gran vid Skymossen söder om Hallsberg. Precis innan det träffade granen bromsade tåget kraftigt och skakningarna ledde till att banvallen rasade under tåget som studsade över hålet som uppstod, när rälsen blev hängande i luften.

Banvallen var nämligen vattendränkt efter det kraftiga regnandet.

Efter att tåget körde över granen och banvallen rasade så gled det ungefär 150 meter på rälsen och fyra hjulpar spårade ur. Enligt uppgift till P4 Örebro hade tåget kunnat välta om det kanat längre ut åt sidan och då fallit ner i de stora vattenmassor som flöt längs banvallen. Men det tror inte Jonas Bruse på Trafikverket.

– Det är väldigt, väldigt ovanligt att ett tåg välter i samband med en sådan här händelse, säger Jonas Bruse.

Men att banvallen försvinner under tåget är väl ganska ovanligt?

– Ja, det är väldigt ovanligt.

När P4 Örebro besökte platsen på onsdagen så fortsatte arbetet med att reparera banvallen och att lyfta upp tåget på spåret med hjälp av domkraft.

Trafikverket ska utreda händelsen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista