Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Ny teknik visar om eleverna hänger med på lektionen

Publicerat torsdag 8 oktober 2015 kl 12.47
"Jag får en bild av vad klassen förstått"
(9:14 min)
Sanna Sehovic, Ida Hammarland, Elsa Tordsson och Ella Graff visar upp korten som läraren scannar. Foto: Anna Björndahl/Sveriges Radio.
Sanna Sehovic, Ida Hammarland, Elsa Tordsson och Ella Graff visar upp korten som läraren scannar. Foto: Anna Björndahl/Sveriges Radio.

Visst går det att använda läsplattan på många innovativa sätt. Ett är att låta eleverna svara på frågan via koder som läses av med plattan.

På så sätt kan alla elever svara på varje fråga som läraren ställer, och läraren ser direkt om eleverna svarat rätt eller fel. Det går också att se vilka enskilda elever som klarat frågan.

Läraren Malin Magnestrand på Sörbyängsskolan använder appen då och då. Det viktigaste är att scanna av hela klassen, för att se om undervisningen ligger på rätt nivå. Om ingen förstår så tar hon det som ett bevis på att hon själv måste bättra sig och bli mer pedagogisk.

När vi besöker klass 5A får vi intrycket att de flesta verkar gilla verktyget, som heter Plickers. Läraren skriver själv in frågor och svarsalternativ, så metoden kan användas i alla ämnen.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".