Sanna Sehovic, Ida Hammarland, Elsa Tordsson och Ella Graff visar upp korten som läraren scannar. Foto: Anna Björndahl/Sveriges Radio.
Sanna Sehovic, Ida Hammarland, Elsa Tordsson och Ella Graff visar upp korten som läraren scannar. Foto: Anna Björndahl/Sveriges Radio.

Ny teknik visar om eleverna hänger med på lektionen

"Jag får en bild av vad klassen förstått"
9:14 min

Visst går det att använda läsplattan på många innovativa sätt. Ett är att låta eleverna svara på frågan via koder som läses av med plattan.

På så sätt kan alla elever svara på varje fråga som läraren ställer, och läraren ser direkt om eleverna svarat rätt eller fel. Det går också att se vilka enskilda elever som klarat frågan.

Läraren Malin Magnestrand på Sörbyängsskolan använder appen då och då. Det viktigaste är att scanna av hela klassen, för att se om undervisningen ligger på rätt nivå. Om ingen förstår så tar hon det som ett bevis på att hon själv måste bättra sig och bli mer pedagogisk.

När vi besöker klass 5A får vi intrycket att de flesta verkar gilla verktyget, som heter Plickers. Läraren skriver själv in frågor och svarsalternativ, så metoden kan användas i alla ämnen.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".