Ziad Chjrawi och Taghreed Abdalrahman tillsammans med sin lärare Tamara Alsara på Sandviksskolan Karlskoga.
Ziad Chjrawi och Taghreed Abdalrahman tillsammans med sin lärare Tamara Alsara på Sandviksskolan Karlskoga. Foto: Anna Nyström/Sveriges Radio.

Flyktingbarn behöver riktiga lärare - bara föräldrar duger inte

"Man måste kunna båda språken för att det ska fungera"
0:50 min

Karlskogas idé att placera flyktingbarn i en särskild skolklass utan svenska barn och be deras föräldrar undervisa dem, får nu kritik av lärare och elever på Sandviksskolan i Karlskoga.

Hemspråksläraren och studiehandledaren Tamara Alsara menar att flyktingbarn behöver riktiga lärare, som kan både barnens modersmål och svenska.

Och hon får medhåll av eleverna Ziad Chjrawi och Taghreed Abdalrahman, som båda får studiehandledning på arabiska på Sandviksskolan Karlskoga.

Att kommunen vill lösa skolgången för 60 flyktingbarn genom att starta en särskild skola bara för dem, och be föräldrar eller andra vuxna flyktingar att undervisa dem, det tror de inte kommer fungera bra.

Det spelar ingen roll att det är en nödlösning, och att kommunen står i ett mycket pressat läge, menar Tamara Alsara. 

– Barnen måste förstå vad undervisningen betyder på hemspråket och sen koppla om i huvudet och förstå vad det betyder på svenska, säger hon.

– Ja, det är viktigt, säger Ziad Chjrawi. 

– Absolut, säger Taghreed Abdalrahman. Läraren måste hjälpa mig på svenska men också förklara på arabiska.


Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".