Dödsannonser. Foto: Malin Holmberg/Sveriges Radio.
Dödsannonser. Foto: Malin Holmberg/Sveriges Radio.

Dödsannonserna blir allt mer personliga

"En vinflaska och glas var inte okej"
3:27 min

Det började med kors och symboler från ordensällskap. I dag kan i stort sett vilken symbol som helst dyka upp i en dödsannons i tidningen.

Den första dödsannonsen publicerades 1848 i Norrköpings tidning, då var det ett rent tillkännangivande och man beskrev dödsfallet i en mening.

De första symbolerna kom vid sekelskiftet och till en början var det bara kors som var aktuellt. Vid den här tiden började man också informera om plats och tidpunkt för begravningen i annonsen. På 30-talet formades sen annonsen till det vi ser idag. En eller ett par spalter med symbol, dikt och information om begravningen.

1977 kom den första blomman i en dödsannons i Dagens nyheter, det var en blåsippa, och efter den kom det många olika blommor i annonserna. Nerikes allehanda publicerade den första dödsannonsen i färg, det var år 2006.

– Trots att man får välja i stort sett vad man vill är fortfarande korset den vanligaste symbolen, följt av blomma och bil, säger Ulf Lernéus på Sveriges Begravningsbyråers Förbund.

Även om det mesta är tillåtet så finns det begränsningar.

– Jag vet ett fall där man ville ha en cigarett men inte fick det, däremot var det okej för tidningen att publicera en bild på en cigarr. Vid ett annat tillfälle ville man ha en vinflaska och ett glas, men det ansågs olämpligt, säger Ulf Lernéus, på Sveriges Begravningsbyråers Förbund.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".