Alf Lindblad på Örebro kommun. Foto:Jaber Fawaz/Sveriges Radio Örebro.
Alf Lindbland arbetar med att fördela Örebo kommuns marknadsföringspengar mellan kommunens elitidrottsklubbar. Foto: Jaber Fawaz/Sveriges Radio Örebro.

Inga professionella mätningar när Örebro fördelar idrottssponsring

"Ibland räcker inte pengarna till"
1:06 min

Örebro kommun har inte råd att anlita proffs för att mäta medieexponering när sponsorpengar ska fördelas till elitidrotten.

Mätningar av medieexponering ska ligga till grund för hur Örebro kommun fördelar sina sponsorpengar till elitidrotten. De klubbar som syns mest i media ska får mest sponsorpengar.

– Syftet är att marknadsföra Örebro nationellt och få folk intresserade av staden, säger Alf Lindblad, tjänsteman på Örebro kommuns kommunikationsstab.

Men kommunen har inte råd med några professionella mediemätningar. Istället är det kommunens tjänstemän som själva bedömer exponeringen i media.

– Det är vår samlade bild som ligger till grund. Enligt min åsikt stämmer det ganska hyfsat. Det är ingen vetenskap som ligger bakom, men det stämmer ganska hyfsat, säger Alf Lindblad.

Örebro kommun har tidigare fått kritik för att kommunens marknadsföringsstöd snedfördelas mellan herr- och damidrott.

Enligt kommunens sponsorpolicy ska marknadsföringspengarna "aktivt främja jämställdhet mellan män och kvinnor". Ändå får damidrotten bara en dryg femtedel av de 35 miljoner kronor kommunen använder för att marknadsföra sig via Örebros elitidrottsklubbar.

– Några få idrotter gynnas enormt av kommunens policy. Resten får i princip ingenting, sa Olle Anfelt, ordförande i Örebro volley, till P4 Örebro igår.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".