Så ska Örebros flygplats bli större
Örebro Airports nya flygbana beräknas kosta 90 miljoner, men flygbanan är inte det enda projektet som är på gång.
– Vi började för precis snart ett år sedan. Nu har vi förlängt norrut, vi har byggt en taxibana och förstärkt bärigheten på befintlig bana. Nu är det den södra etappen kvar som beräknas göras under året, säger VD för Örebro Airport Mikael Smedberg och fortsätter:
– Som det ser ut hittills ser kalkylen att ligga på mellan 80 och 90 miljoner, och det räknar vi med att hålla.
Nu kvarstår bara 400 meter att bygga på den flygbana som Örebro Airport arbetat med under knappt ett år. Totalt ska den bli runt tre kilometer lång och förlängningen kommer innebära att fraktflygen kommer kunna fylla tanken och slippa mellanlanda i Europa. Förhoppningen är att fler företag nu ska söka sig till flygplatsen.
– Vi hoppas ju att på att det attraherar fler hyresgäster mot de vi har idag. Vi vill växa här ute, och tanken är att Örebro Airport blir en ganska stor flygplats med tiden. Vi märker efter hand att vi växer och att det etableras andra företag och skapas arbetstillfällen.
Men landningsbanan är inte enda projektet som är på gång. I takt med att flygplatsen växer har man sett ett behov av en större terminal för alla resenärer.
– Det finns arbetade lösningar på det, men vi måste titta igenom kalkyler och beslutsprocesser kring det där så jag kan inte lova att det händer någonting inom den närmaste månaden, men jag hoppas att vi kommer igång under året.