Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
 tåg perrong central
40 nya tåg ska knyta samman sex län. Foto: ANDERS WIKLUND / TT

40 nya tåg och direktlinje mellan Örebro och Arlanda

"Skönt att vi nu har rätt att bedriva den här trafiken"
1:21 min

Nu kommer Mälardalstrafik AB:s fyramiljarders tågsatsning bli verklighet. Det innebär bland annat att tågen i Region Mitt knyts ihop.

Tvisten mellan SJ och trafikbolaget Mälardalstrafik AB, som Region Örebro län är delägare i, har pågått i två år. Men kammarrätten avslog SJ:s överklagan vilket gör att Mälab nu går ut som vinnare.

– Det är förstås jätteskönt att det nu är fastslaget att vi har rätt att bedriva den här trafiken, säger Fredrik Eliasson, som är strategisk planerare för kollektivtrafiken på Region Örebro län.

– Vi har jobbat med den här frågan i många år och vi har hela tiden känt oss trygga med att vi har rätt att arrangera den här trafiken både enligt kollektivtrafiklagen och EU:s kollektivtrafikförordning, säger han.

Örebro, Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland och Östergötland får nu ett gemensamt tågsystem. Mälab:s fyramiljarderssatsning med 40 nya tåg som ska knyta samman alla län, kommer kosta Region Örebro län 40 miljoner kronor. Men det är en samhällsinvestering, menar Fredrik Eliasson.

– Man kommer att få fler avgångar till Stockholm via Eskilstuna, man kommer att kunna ta sig hela vägen upp till Arlanda från Örebro, sen kommer vi att införa den gemensamma Mälardalstaxan så att man kan resa inom samma biljettsystem inom hela Stockholm-Mälarregionen.

Förhoppningen är att de nya tågen ska vara i bruk om fyra år, och alla tåg kommer vara anpassade för funktionshindrade, vilket de inte är idag, berättar Eliasson.

– Idag drivs trafiken med ganska gamla tågfordon, säger han. Vi kommer att köra med tåg som passar alla resenärer.

Bakgrund till Mälab:s konflikt med SJ:

Region Örebro län verkar som regional kollektivtrafikmyndighet, och är delägare i Mälardalstrafik AB (Mälab). 

Stockholms läns landsting fattade i trafiknämnden i juni 2014 beslut om allmän trafikplikt för regional tågtrafik i östra Sverige. Beslutet var en förutsättning för att Mälab skulle kunna handla upp trafik efter det att nuvarande trafikavtal löper ut, och därmed kunna genomföra sin tågsatsning.

Beslutet överklagades till förvaltningsrätten av SJ, eftersom de ansåg att trafikpliktsbeslutet hindrade dem att bedriva sin kommersiella trafik. I en dom i december 2014 avslogs överklagandet. Därefter överklagades förvaltningsrättens dom till kammarrätten, som beviljade prövningstillstånd.

Kammarrätten har nu i en dom avslagit överklagan vilket innebär att det fattade trafikpliktsbeslutet står fast.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".