Basketbollkorg i Idrotthuset i Örebro. Foto: Bo Magnusson/Sveriges Radio
Långängskolans elever filmas på idrottslektionerna. Foto: Bo Magnusson/Sveriges Radio.

Mellanstadieelever i Hallsberg filmas på idrotten

"Jag förstår inte syftet, de går bara i grundskolan"
1:49 min

Eleverna på Långängskolan i Hallsberg filmas på idrottslektionerna, för att läraren ska kunna göra en rättvis bedömning av varje barn.


Men föräldern Mirella Udelius har förbjudit att skolan filmar hennes döttrar.

– För jag tycker inte att det finns något syfte med det. De går ju ändå bara i grundskolan, i fyran och sexan. Jag kan förstå om man gör det om man har en idrottsinriktning på till exempel gymnasiet.

Mirella Udelius har svårt att förstå varför hennes två döttrar ska filmas av sin idrottslärare. Barnen är i en känslig ålder, då många är klumpiga och känner sig obekväma redan som det är, resonerar hon.

– Det är ju inte varje vecka de klarar av att fylla ett mjölkglas utan att hälla ut det. Hur roligt är det att se sig själv då, när man kanske inte alltid är sitt bästa på gympan.

Är det skillnad just att det är en idrottslektion än om det skulle vara till exempel en mattelektion?

– Ja, lite är det så, för det är ju ändå lättklätt, barnen rör sig och i den här åldern är man ju lite klumpig.

Katja Kindgren är Idrottslärare på Långängskolan i Hallsberg. Hon förklarar varför hon filmar eleverna.

– Det är mycket för att jag ska hinna se vad de kan. Jag filmar dem framförallt i dans, och då är vi väldigt många i klassen och jag har svårt att hinna se alla samtidigt. Det är för att jag ska kunna göra en rättvis bedömning.

Men det här är ju mellanstadiet. Är det inte så att idrott ska vara mest och lek och rörelse och har roligt, inte att man ska dansa exakt rätt?

– Det är ju både och. De står i kunskapskraven att man ska kunna dansa i takt och kunna göra rätt rörelser och så, och då måste ju jag kunna bedöma det.

Mirella Udelius tillåter inte att hennes barn filmas, även om de nog helst hade sluppit det förbudet.

– De har ju tyckt att det har varit väldigt jobbigt för att de blir udda, för många andra i klassen är med och blir inspelade, och det är ju ingen som vill vara udda. Men samtidigt så tycker jag att de ska inte behöva ta det beslutet att bli filmade, för de kommer kanske tycka att det är jobbigt i framtiden. Det kommer ju alltid tankar efteråt.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".