Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

"Gratisresor" till Turkiet utreds av Konsumentverket

Publicerat lördag 26 mars 2016 kl 10.41
"Det kan anses vara vilseledande marknadsföring"
(1:22 min)
Flygplan lyfter. Arkivbild: Michael Probst/Scanpix
Kenba Travel erbjuder "gratisresor" till sydligare breddgrader, men Konsumentverket utreder nu om företagets marknadsföring är okey. Foto: Michael Probst/Scanpix.

Konsumentverket utreder nu om researrangören Kenba Travels använder sig av vilseledande marknadsföring.

– Vi har öppnat ett ärende och ställt en rad frågor som företaget fått yttra sig om, säger Angelica Lillbacka, jurist på Konsumentverket.

Kenba Travels inbjuder till träffar i hela landet för att erbjuda resor till Europa. Men företaget hävdar att det handlar om marknadsundersökningar, och att kunden som tack för hjälpen kan få en så kallad gratisresa till Turkiet.

Flera anmälningar
Fem privatpersoner har ställt sig tveksamma till affärsmetoderna, och anmält företaget till Konsumentverket, som valt att titta närmare på säljmetoderna.

I veckan besökte Konsumentverket Kenba Travels möte i Örebro för att få information på plats om vad som erbjuds kunderna.

– Vi har också ställt frågor angående att avtalsvillkoren inte har delats ut på de möten vi deltagit i. Det gör att konsumenterna som anmäler sig till en resa, skriver på nåt som de inte fått ta del av villkoren kring, säger Angelica Lillbacka.

Att kunden får information om vad som gäller för resan är mycket viktigt, påpekar hon.

Ingen ångerrätt
– När det gäller resor finns ingen ångerrätt. Man är bunden av avtalet. Så det kan bli problematiskt att komma ur avtalet om man ångrar sig i efterhand.

– Dessutom är det väldigt kort tid att bestämma sig på, för att anmäla sig till en resa. Det måste man göra på mötet, som är två timmar långt.

– Det kan vara så att konsumenten inte får tillräckligt med tid eller underlag för att ta ett välgrundat affärsbeslut, och då kan det anses vara vilseledande marknadsföring, förklarar Angelica Lillbacka.

Konsumentverket kommer nu att begära in ytterligare information från Kenba Travels, bland annat om tiden som kunden får på sig att bestämma sig för en resa. P4 Örebro har försökt få en kommentar från företaget, men inte lyckats.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".