Mats Erkén, vd för ScandFibre
Mats Erkén menar att digitalisering är vägen till en mer punktlig tågtrafik. Foto: Simon Schagerström/Sveriges Radio.

Örebroföretagare kritiserar gammalt tågsystem

"Det är helt sjukt, det är stenåldern"
0:48 min

Ett av tre snabbtåg i Sverige kommer försent. Nu menar tåglogistikern Mats Erkén att digitalisering hade förbättrat siffrorna.

– Egentligen har vi bra räls i Sverige däremot utnyttjar vi den inte på ett bra sätt. Skulle man utnyttja den på ett bra sätt så skulle tågen komma fram i tid, berättar Mats Erkén som är vd för ScandFibre, ett företag med inriktning mot tåglogistik.

Hur gör man det?

– Om man skulle börja utnyttja rälsen bättre genom bättre planering, alltså idag så håller man på med papper och penna när man planerar sina tider. Och det är helt sjukt, det är liksom stenålder. Skulle man digitalisera så skulle man få rum med många fler tåg på befintliga rälsar.

Det är helt sjukt, det är liksom stenålder. Skulle man digitalisera så skulle man få rum med många fler tåg på befintliga rälsar

Förändring är på gång

– Om tre år har Trafikverket sagt att man släpper en helt ny planeringsmodell. Man har hållit på i fem år och planerat för det här systemet som kommer att öka kapaciteten med 30 % på Sveriges järnvägar. Och då kommer tågen komma mer i rätt tid, säger Mats Erkén.

Men Trafikverkets Jonas Westlund, som är chef för kapacitetsplaneringen på Trafikverket, bemöter kritiken. Han håller visserligen med om att systemet är gammalt, men papper och penna handlar det inte om.

– Och vi håller på att införa ett sådant system som Mats Erkén pratar om, säger Jonas Westlund.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".