Många vill ha kontakt via 1177 Vårdguiden. Foto: Marie Hansson/Sveriges Radio.
Många vill ha kontakt via 1177 Vårdguiden. Foto: Marie Hansson/Sveriges Radio.

Digital kontakt med vården lockar i Örebro län

Medborgare: Det är enkelt och bra
1:30 min

Nästan hälften av alla boende i Örebro län har anslutit sig till e-tjänsterna på 1177 Vårdguiden och det är faktiskt Sverigebäst.

I september var det 47 procent av de boende i Örebro län som hade skaffat sig ett konto på 1177 Vårdguiden, ett konto som nås genom att logga in på webben med sitt bank-id. Där kan man till exempel kommunicera med sin vårdcentral, med en sjukhusklinik, läsa sin journal eller förnya recept.

Ulrika Landström är e-hälsostrateg på Region Örebro län och menar att syftet är att folk ska kunna informera sig själva.

– Man kan se och slippa ringa och fråga om sina bokade tider eller vad man tog upp det senaste vårdbesöket. Det är den typen av information som man själv kan ta del av, berättar Ulrika Landström.

Samtidigt är det ju över hälften av länsborna som inte har ett konto på 1177 Vårdguiden.

– Det är ingen som tvingas in i det. De som vill fortsätta ringa eller ta kontakt via brev kan fortsätta som tidigare.

Ulrika Landström tittar också på hur vården kan använda e-tjänster ännu mer.

– Till exempel behandlingsformer eller besök via video. Vi kommer se många nya tjänster, säger Ulrika Landström på Region Örebro län.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".