Pia Engwall, Know-it, och Magnus Pojen, McDonalds Örebro, utanför radiohuset i Örebro.
Pia Engwall, Know-it, och Magnus Pojen, McDonalds Örebro, vill från och med 2017 sponsra jämställt. Foto: Alexander Lindhe/Sveriges Radio

Jämlik sponsring: Främjar acceptansen

"Det handlar om vilken typ av Örebro vi vill ha"
0:55 min

Flera företagare i länet kommer lägga om sin sponsring 2017 för att de vill se ett mer jämlikt Örebro.

– Det handlar om vilken typ av samhälle och vilken typ av Örebro vi vill ha, menar Pia Engwall från Know-it.

I en debattartikel på NA.se skriver flera företagare från länet att de från och med nästa år ska sponsra idrott mer jämställt

– Det måste vara jämlikhet, även på idrottsplanerna, det kommer främja att folk accepterar varandra på ett bättre sätt, säger Magnus Pojen från McDonalds i Eftermiddag i P4 Örebro.

Det handlar också om rekryteringen i framtiden, att företagen i Örebro ska kunna vara attraktiva arbetsgivare. 

– Det är fler kvinnor på universiteten vilket gör att arbetsmarknaden är stor vad det gäller kvinnor och då måste vi hitta sätt att vara attraktiva arbetsgivare även mot dem, säger Pia Engwall.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".