Roger Alexandersson, ombudsman på Synskadades riksförbund i Örebro.
Roger Alexandersson, ombudsman på Synskadades riksförbund i Örebro. Foto: Alexander Carlsson/Sveriges Radio.

Bussansvarige skyndar på hjälp åt synskadade på Resecentrum

1:29 min

Efter kritiken från Synskadades riksförbund i Örebro mot den knapp på Resecentrum som ska underlätta bussresan för synskadade resenärer så menar ansvarig chef på Region Örebro län att han tar till sig av kritiken.

Sedan en tid tillbaka finns två "pratorer" uppsatta vid in- och utgången till Länstrafikens kundcenter vid Resecentrum i Örebro. Syftet med "pratorerna" är att underlätta informationen kring bussresan för synskadade personer.

Men placeringen vid resecentrum, långt från hållplatsen är ogenomtänkt och underlättar inte för synskadade resenärer som har svårt att hitta rätt hållplats. Det tycker i alla fall Roger Alexandersson, ombudsman på Synskadades riksförbund i Örebro.

– Det är problematiskt när flera bussar stannar på samma ställe och linjeutropen inte fungerar. Hinner man då inte fråga varje chaufför vart bussen går missar man sin buss.

Fredrik Idevall, enhetschef för samhällsplanering och utveckling på Region Örebro län, säger att de saknar en plan för hur de ska bygga ut den här typen av tjänster.

– Den här diskussionen i P4 Örebro gör ju att vi blir påminda om att nu måste vi sätta igång. Det här har suttit uppe sedan i oktober och nu borde vi kunna prata med synskadades organisationer och titta över tekniken och fundera över hur det bör se ut i framtiden, säger Fredrik Idevall.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista