Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Gångbro gör garagebygget tusentals kronor dyrare

Publicerat måndag 21 augusti 2017 kl 04.00
"Jag kände mig förtvivlad, hur ska jag få betong?"
(1:19 min)
Gunder Westlund, boende i Lundby, framför hans kommande garage.
1 av 3
Gunder Westlund, boende i Lundby, framför betongplattan till hans kommande garage. Foto: Ebba Örn/Sveriges Radio.
Gång- och cykelbro i Lundby i Örebro.
2 av 3
Gång- och cykelbron i Lundby i Örebro. Foto: Ebba Örn/Sveriges Radio.
Hannah Ljung, vice ordförande i Samhällsbyggnadsnämnden i Örebro kommun.
3 av 3
Hannah Ljung, vice ordförande i Samhällsbyggnadsnämnden i Örebro kommun. Foto: Ebba Örn/Sveriges Radio.

Större transporter kan inte ta sig in i Lundbyområdet. Gångbron över infartsvägen är för låg. För Gunder Westlund har det resulterat i ett dyrt garage.

Idag finns det inga alternativa vägar för tunga transporter att ta sig in i Lundbyområdet i Örebro, eftersom framkomligheten för lastbilar högre än tre och en halv meter hindras av en gångbro.

För många boende i Lundby har detta inneburit extrakostnader vid renoveringar och inflyttningar, eller som för Gunder Westlund, vid bygget av ett nytt garage.

Och kommunen har i dagsläget inga andra vägar att rekommendera de boende, utan fastighetsägarna får istället ta till andra lösningar.

För Gunder Westlund har det varit att hyra en extra truck och frakta den betong som han behöver från gångbron till sin tomt. Men det är en lösning som kostar.

– Med kostnader för tid och hyra av truck, så blir det omkring 10 000 kronor extra, säger Gunder Westlund.

Frågan om framkomlighet i Lundby finns med i kommunens översiktsplan för hur stan ska utvecklas.

Enligt Hannah Ljung, vice ordförande för Samhällsbyggnadsnämnden i Örebro, tittar man främst på möjligheten att länka om vägar i Lundby området. Men även en sådan lösning kan dröja.

– Kommunen ska alltid se till att det är framkomligt och tillgängligt. Det blir ibland problem, och det är beklagligt.

– I dagsläget har vi ingen annan lösning än att man får ta mindre transporter, säger Hannah Ljung.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".