Stefan Nlsson, Ordförande Taxi- och Bussektionen, Svenska Transportarbetareförundet.
1 av 2
Stefan Nlsson är ordförande för Taxi- och Bussektionen inom Svenska Transportarbetareförundet. Foto: Simon Schagerström/Sveriges Radio.
Tex Kihlström, chef för serviceresorna på Länstrafiken. Foto: Julia Myllylä/Sveriges Radio.
2 av 2
Tex Kihlström är chef för serviceresorna på Länstrafiken. Foto: Julia Myllylä/Sveriges Radio.

Färdtjänstchaufförer larmar om arbetsmiljön

Facket: Det går inte!
1:15 min

Över två tredjedelar av färdtjänstchaufförer i Örebro län upplever stress i arbetet på grund av bland annat för korta körtider.

Siffrorna kommer från en enkät framställd av Svenska Transportarbetareförbundet i länet. Där är Stefan Nilsson ordförande för taxi- och bussektionen.  

– Om man kokar ner det till en fråga så handlar det om körtider. Det har ju debatterats ganska länge.

Han menar dessutom att kunder får stå och vänta onödigt länge ibland. Dels som en följd av korta körtider och att bilar inte hinner fram.

Medlemmar i Transportarbetareförbundet har under årets gång samlat på sig körningar de ansett varit orimliga sett till tidskraven. Stefan Nilsson ger ett exempel. 

– Själv fick jag noll minuter på dryga två kilometer en gång – det går inte!

Lindbergs buss och Trendtaxi tog över färdtjänstansvaret i länet den första december förra året. 

Ett knappt år senare riktar facket kritik mot Länstrafiken. Man menar att Länstrafiken inte varit tillräckligt lyhörd när chaufförerna tidigare beskrivit sin arbetssituation.

Länstrafiken å andra sidan menar att ansvaret för arbetsmiljön snarare ligger hos arbetsgivaren. Tex Kihlström är chef för serviceresor på Länstrafiken.  

– Vi har upphandlat en tjänst och man har då lämnat ett pris på den här tjänsten. Då kanske man inte kan leverera den här tjänsten som man trodde att man skulle göra.

Men Länstrafiken har en skyldighet att lyssna och se vad som kan förbättras och vad som kan rättas till, säger han. 

Vad tänker du om enkätsvaren?

– Det är jätteviktigt att enkäten är gjord och jag är glad över att vi nu kommer börja arbeta ihop med Transportarbetareförbundet och transportföretagen.

Det Tex Kihlström saknade var att det inte landade som en arbetsgivarfråga, utan att det skulle vara regionen som pressar på.

På måndag presenterar facket färdtjänstenkäten i sin helhet. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".