Skolbarn på väg till Askersund.
Konsumentverket har granskat Länstrafiken och menar att de på flera sätt sysslar med vilseledande marknadsföring. Foto: Carina Galanou Ipsonius/Sveriges Radio.

Anklagar Länstrafiken för lagbrott

Konsumentverket har granskat Länstrafiken och menar att de på flera sätt sysslar med vilseledande marknadsföring.

Konsumentverket skriver till Länstrafiken att de saknar information om resenärernas rättigheter i både tryckt broschyr, webbplats och app.

Att länstrafiken marknadsför den lagstadgade förseningsersättningen som en resegaranti är enligt konsumentverkets svarta lista en vilseledande marknadsföringsåtgärd.

Dessutom bedömer konsumentverket att den "snarast möjliga" tidsfrist på 14 och 30 dagar för resereklamation som länstrafiken anger är alldeles för kort tid för att resenärer ska kunna tillvarata sina rättigheter.

Och att avtalsvillkoret därför strider mot lagen.

Länstrafiken ska nu skicka in sina åsikter till myndigheten innan de tar ställning till vad som ska ske.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".