Bilden visar Kalle Selander som körde 249 träningspass på 200 dagar.
Kalle Selander körde 249 träningspass på 200 dagar. Foto: Aymen Mussa/Sveriges Radio

Han körde 249 träningspass på 200 dagar

4:41 min

Målet var att se om han kunde pressa kroppen och förbättra sig även efter att han fyllt 50.

– Jag körde mycket tung styrketräning, hade gått upp i vikt, åt mycket och hade precis fyllt 50.

Kalle Selander har alltid tränat mycket. Nu ville han se om det gick att pressa kroppen även efter att han fyllt 50 år.

– Det är lätt att hänt att man trappar ner träningen när man blir äldre och hittar på ursäkter för att träna mindre.

Han gick ut tufft. Tränade upp till två pass per dag flera dagar i rad. Målet var 150 dagar i sträck.

– Då kommenterade någon på Facebook att är du så nära så kan du lika gärna köra 200 dagar, så då gjorde jag det.

Han kombinerade konditionsträning med styrketräning. Tränade mycket, men försökte att inte låta träningen gå till överdrift.

– Sedan är det inte säkert att kroppen håller. Min gjorde inte det. Men att springa behöver inte betyda att löpa en mil. Det kan räcka med fem kilometer.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista