A-huset, USÖ, universitetssjukhuset i Örebro, sjukhus, ingång
Foto: Malin Laurila/Sveriges Radio

Ny lag gör det möjligt att klaga direkt till vården

"Patienten kommer att få en snar återkoppling"
1:15 min

Från årsskiftet ska patienter och anhöriga vända sig direkt till vårdgivaren med klagomål.

Enligt den nya laget så ska den som lämnat klagomål få svar inom 4 veckor.

I svaret ska patienten eller den anhöriga få reda på vad som hände och vad vården gör för att det inte ska hända igen.

Är det så att det har begåtts fel, ja då har vårdgivaren, på samma sätt som tidigare, ansvar för att göra en Lex Maria anmälan till IVO, Inspektionen för vård och omsorg.

Inger Nordin Olsson är chefsläkare och arbetar med patientsäkerhet inom Region Örebro län. Hon menar att den nya lagen är bra för patienten.

– Patienten kommer att få en snar återkoppling som är klar och tydlig, säger Inger Nordin Olsson.  

När IVO tidigare har haft uppdraget så har de kunnat avfärda klagomål som inte handlar om en vårdskada, något som inte gäller med den nya lagen.

Om regionen nu kommer drunkna i klagomål vet inte Inger Nordin Olsson.

– Med den nya lagen så måste vi ta in samtliga klagomål som inkommer och besvara dem och i vilken omfattning det blir vet vi inte, säger Inger Nordin Olsson. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".