Mats Gunnarsson, mp, ordförande nämnden för samhällsbyggnad, region örebro län.
Mats Gunnarsson (MP) tycker att det finns både för och nackdelar sedan SJ tog över drifter över Tåg i Bergslagen. Foto: Simon Schagerström/Sveriges Radio

MP-råd: SJ brister i att få ut tågen fort efter reparation

Tågstrul i länet
2:25 min

SJ har sina fördelar över sin föregångare Tågkompaniet, men det finns också brister i att inte lyckats få ut tågen snabbt från reparation.

Miljöpartisten Mats Gunnarsson, som är ordförande för regionens samhällsbyggnadsnämnd med ansvar för trafikfrågor tycker inte att Laxå drabbats hårdare än andra ställen av försenade och inställda regionaltåg. Istället tycker han att Kopparberg drabbats mer av tågstrulet som varit under vintern.

– Bland annat så har vi talat med Värmlandstrafik att börja köra tågen via Laxå. Det innebär längre tid att pendla för den som ska till Karlstad men det öppnar upp för nya alternativ för boende Laxå, säger Mats Gunnarsson.

Hur har det fungerat sedan SJ tog över Tåg i Bergslagen?

– SJ har sina fördelar med att sälja biljetter och en app där det är enkelt att kolla när tågen går, men man har inte fått bra fart på att få ut tågen från verkstaden. Där har det varit brister. Det upplevde vi fungerade bättre under förra perioden, svarar Mats Gunnarsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".