Vårdgarantin håller inte måttet

Landstingens vårdgaranti har stora brister - det visar en kartläggning som Sveriges Radio har gjort. Örebro läns landsting är ett av dom hälften landsting i Sverige som har vårdgarantin.
Syftet med vårdgarantin är att korta väntetiderna. Och Vårdgarantin i Örebro läns landsting innebär att patienten ska ha rätt aft få kontakt med en vårdcentral samma dag som denne blir sjuk, antingen per telefon eller genom ett besök. Vid behov ska läkarbesök erbjudas inom åtta dagar. Och om det behövs remitteras patienten till en specialist. Det besöket ska ske senast inom tre månader, eller en månad ifall sjukdomen förutses försämras om behandlingen fördröjs. Många patienter i Sverige är missnöjda med vårdgarantin då de upplever att sjukdomar som inte omfattas av garantin ger längre väntetider. Ungefär hälften av landstingen i Sverige har infört Vårdgarantin och Örebro läns landsting var bland de första att införa generell vårdgaranti som ska gälla alla sjukdomar, men det är alltid en medicinsk prioritering som ligger till grund för hur lång tid patienten ska få vänta på behandling. Enligt vårdgarantin finns också en maxväntetid på 100 dagar. När det gäller patienter i Örebro län som är missnöjda med vårdgarantin finns inga siffror att få tag på, varken för i år eller förra året finns statistik på klagomål från missnöjda patienter.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".