Lång väntetid för den som ringer till Arbetsförmedlingen

Den som ringer till Arbetsförmedlingens kundtjänst för att få hjälp att söka jobb kan få vänta upp emot en halvtimme för att få prata med en arbetsförmedlare. Anledningen till de långa väntetiderna är att Arbetsförmedlingen inte hunnit utbilda tillräckligt många för att ta hand om alla som söker jobb.

Ingela Sundlöv som är bemanningsansvarig för arbetsförmedlingens kundtjänst säger att intresset för att ringa till den nya nationella kundtjänsten är mycket större än vad Arbetsförmedlingen hade räknat med.

Kundtjänsten finns på fyra orter i Sverige, bland annat i Karlskoga, och är på väg att byggas upp i en femte.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".