Matvarubutiker utökar sortimentet för att locka fler kulturer

De svenska matvarukedjorna har upptäckt att det lönar sig att satsa på fler traditioner än de typiskt svenska. I dagarna avslutas muslimernas fastemånad Ramadan. Olof Widaeus som är stormarknadschef i Lillån i Örebro, säger att satsningen på Ramadan har gått bättre än förväntat.

Förutom isterfett och halalkött så har fikon, valnötskärnor, dadlar och konserverade grönsaker varit populära under fastemånaden Ramadan. De varor som är förnkippade med Ramadan kommer i fortsättningen att finnas på hyllorna året om och affären i Lillån kommer även att satsa på andra utländska varor. S
elda Yucel, som själv firar Ramadan, tycker att livet blivit lite lättare sedan stormarknaden breddat sortimentet.
Även om de flesta kunder inte testat några av produkterna förknippade med Ramadan så tycker de att det är bra att sortimentet utökas.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".