Butikernas tilläggsförsäkring onödig

Den som planerar att köpa tv, stereo eller annan elektronik till jul bör tänka på vilken typ av försäkring som behövs.

Butikerna erbjuder ofta tilläggsförsäkring vid köp av dyrare varor men enligt Pekka Lehtinen, konsumentrådgivare är den onödig och inte värd att lägga pengar på.

- Jag tycker att man inte ska teckna den överhuvudtaget.

Pekka Lehtinen menar att garantitiden som man får när man köper en diskmaskin eller tv ofta räcker. Det vanligaste är att produkterna går sönder under garantitiden och då reparareras de gratis. Och efter garantitiden tar slut tycker Pekka Lehtinen inte att det behövs någon extra försäkring.

- Då är det bättre att ta den här lilla risken som kan finnas att de går sönder efter garantitiden.

När det gäller billigare elektronik som mobiltelefoner tycker han att försäkringarna kostar för mycket jämfört med värdet på det man försäkrar.

Skyddet för konsumenter har stärkts. Förra året förlängdes den tid då du som konsument kan klaga på en vara som inte fungerar som den ska. Dessutom ingår nästan alltid en garanti på varan som gäller i ett eller två år.

Pekka Lehtinen menar att en extra tilläggsförsäkring är helt onödig. Istället ska man vara lite extra försiktig med sina prylar.

- Jag tycker allmänt att man ska avstå dessa försäkringar för de är inte så bra som de kanske verkar. Jag tycker att man ska vara försiktig med sina grejer, man ska vårda dem. Saker och ting kan gå sönder, man kan inte gardera sig mot allting men många gånger kostar försäkringarna mer än vad du får ut av dem, säger Pekka Lehtinen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".