Tekniskt fel utlöste larm om rasrisk vid Getå

Tågtrafiken mellan Norrköping och Kolmården stoppades i morse efter att Banverket utfärdat en varning för jordskred. Nu har det dock visat sig att det aldrig var någon risk för ras.

Det var strax efter klockan sju i morse som Banverket utfärdade en varning för jordskred vid Getå utanför Norrköping. Varningen ledde till att ett morgontåg fick vända och ledas om via Katrineholm och de följande avgångarna ersattes sedan med buss. Någon risk för ras var det dock aldrig. 

Avgrävd kabel
Enligt Ingrid Jarnryd på Banverkets presstjänst var det ett tekniskt fel som ledde till att larmet utlöstes:

- Vi har nu haft folk på plats som kunnat konstatera att det var en avgrävd kabel som gjorde att larmet indikerade rasrisk. Det är alltså inga fel på banvallen, säger hon.

Hon säger också att orsaken till att banvallen vid Getå är utrustad med larm är att rasrisken där bedöms som högre än på många andra platser.

Systemet fungerar
I början av 1900-talet inträffade den svåraste järnvägsolyckan i svensk historia i samband med att banvallen vid Getå rasade. Vid olyckan omkom över 40 personer och lika många skadades.

- Även om larmet idag orsakades av ett tekniskt fel, visar det ju i alla fall att systemet fungerar, säger Ingrid Jernryd.

Enligt SJ ska tågtrafiken nu flyta som vanligt igen.

                             Louise Martinsson
                          louise.martinsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".