Svårt hitta evenemang till Cloetta Center

Arenabolaget som har hand om evenemangen i Cloetta Center i Linköping fortsätter att gå med förlust. Förklaringen är att Arenabolaget inte lyckas med sitt uppdrag att locka till sig andra evenemang än elitserie-hockey.

2005 gick Arenabolaget med 5 miljoner kronor minus. Förra året ökade förlusten till över 6 miljoner kronor.

- Det är till stor del de fasta kostnaderna som vi har i dag och att vi inte haft med konserter och arrangemang som väger upp det, säger Johan Rustan, vd för Arenabolaget.

Cloetta Center invigdes 2004. Tanken var då att arenan inte bara skulle vara hemmaplan för elitserielaget LHC. Det kommunala Arenabolaget skulle se till att fylla arenan med konserter och evenemang på den tid då det inte spelas ishockey.

Men hockeyn är också viktig för Arenabolaget eftersom företaget håller i restaurangerna, korvkioskerna och barerna. Ungefär 350 000 kronor per match drar bolaget in på försäljningen av bland annat krov och öl.

Hockeyn har fått en allt större betydelse för Arenabolaget. Förra året stod försäljningen i samband med matcherna för merparten av intäkterna, ungefär 60 procent.

Även om Johan Rustan nu hoppas på att få fler artister till Cloetta Center under 2007 så är nu LHC:s kräftgång ett stort bekymmer.

Till och med ett kvalspel är att föredra eftersom ge fler matcher än att laget klarar sig kvar i elitserien. För klarar laget sig kvar utan att gå till slutspelet står Cloetta Center tomt i början av mars.

- Om det skulle vara så, så ska vi göra vårt yttersta för att försöka hitta något annat att fylla Cloetta Center med, säger Johan Rustan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".