Kvarter måste rivas när kommunen vill bygga om vid resecentrum

I Norrköping vill kommunen bygga om hela resecentret och förvandla industriområdet Butängen till butiker, kontor och hyreshus i samband med byggandet av Ostlänken. Något som innebär att ett trettiotal kvarter måste rivas.

Kommunen har storslagna planer för det nya resecentret och industriområdet södra Butängen. Som det ser ut nu har järnvägen skapat en tydlig barriär mellan Norra Promenaden och södra Butängen, menar man, och i samband med byggandet av Ostlänken vill kommunen få bort barriären och bygga ut staden på andra sidan järnvägen.

Tre alternativ
Majoriteten i kommunen vill helst av allt att järnvägen ska gå i en tunnel under marken och därmed öppna förbindelserna med hela södra Butängen. Men det är det dyraste och mest riskfyllda alternativet. Om det inte skulle gå att genomföra så finns det ett förslag som innebär att tågen ska gå på en bro.
Det billigaste och förmodligen minst populära alternativet är att resecentret och järnvägen byggs på marknivå vilket innebär att barriären kommer att kvarstår.

Attraktivt område
Idag var första samrådsmötet med berörda företagare och fastighetsägare i området och det kvarstår nog många möten innan ett slutlig beslut kan fattas av politikerna. Men redan nu har många företag börjat inse hur attraktivt området kring resecentrumet kommer att bli berättar Hans Revenhorn.
- Många kommer att vilja bo här och ha sitt företag här, framförallt inom tjänstesektorn.
                                                              Tahir Yousef
                                                              tahir.yousef@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista