Riskfyllt med station under jord

Igår presenterade kommunen tre alternativ för hur Norrköpings resecentrum kan se ut i framtiden.

Det mest intressanta alternativet för många inom kommunen är att låta tågen och hela stationen byggas under mark.

Men det är ett komplicerat och riskfyllt alternativ berättar Tomas Köhler som är projektledare för Ostlänken inom Banverket.

I samband med uppbyggandet av Ostlänken vill kommunen bygga om resecentrumet. Samtidigt är man angelägen om att i göra området södra Butängen mer tillgänglig. Idag är området avskuret från den övriga staden på grund av järnvägen.

Alternativen som diskuteras är förutom järnväg på marken som idag en järnväg i tunnel eller upphöjd på en bro så att trafiken till och från södra Butängen flyter på bättre.

Alternativet med nedsänkt järnväg och resecentrum lockar mest.

Men Banverkets utredare är inte lika förtjust i det alternativet. Järnvägen kommer att används både för persontrafik och transport av stora mängder farlig gods - något som kräver extra försiktighet menar Tomas Köhler.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista